Ogromna ilość twórczości artystów wysypuje się każdego dnia na polski rynek. Dzieła artystów są udostępniane na wielu platformach streamingowych. Artyści bardzo często zapominają o prawach autorskich do swojej twórczości. Bardzo ważne są autorskie prawa majątkowe, dzięki którym zysk z artystycznej działalności należy do artysty. Osobiste prawa autorskie są niezbywalne i nie można się z nich zrzec. Może się to okazać kłopotliwe, gdy pracownik wykonuje jakieś dzieło dla kogoś innego. Przed spisaniem umowy warto dowiedzieć się, jak działa autorskie prawo majątkowe i jak odnosi się do autorskiego prawa osobistego.
Niezwykle ważna jest ochrona znaku towarowego w swoim kraju. Ostatnie wieści z Rosji mogą być jednak nieprzychylne dla firm i już teraz warto wykorzystać czteropoziomowy system rejestracji znaków towarowych w Unii Europejskiej. Większa ochrona pozwoli sprawić, że nasza rozrastająca się firma będzie o wiele bardziej bezpieczna i nikt nie podkradnie naszego znaku towarowego.
O tym, że większość firm wycofała się z Rosji wie już każdy. Z czasem pogłębiającej się napaści Rosji na Ukrainę, praktycznie wszystkie globalne firmy z Europy i Zachodu postanowiły wycofać się z tego kraju. Firmy, które nie zrobiły tego w porę, straciły bardzo dużo (np. Decathlon). Z kolejnymi tygodniami, docierały do nas informację jak to Coca-Cola zmieniła swoją nazwę, a także popularne restauracje McDonald’s. Władze Federacji Rosyjskiej bardzo szybko zareagowały na wycofanie się globalnych marek i wydały dekret, który sprawia, że kradzież patentów jest legalna w Rosji. Niestety zmienia to bardzo wiele na światowym rynku i łamie wszelkie etyczne prawa własności intelektualnej. Nie wiadomo również, czy Rosja nie posunie się krok dalej i wprowadzi możliwość podkradania znaków towarowych firm zarejestrowanych na Zachodzie.
Własność przemysłowa jest niezwykle ważna w dzisiejszym biznesie. Sukces jednej firmy bardzo często wiążę się z ogromnymi pieniędzmi. Inne firmy bardzo często chcą wykorzystać sytuację i sprzedawać produkty bardzo podobne, do tych które odniosły sukces. W tym celu stosuje się prawo własności przemysłowej. Wygląd danego wzoru można zastrzec w Urzędzie Patentowym. Prawo ochronne pozwoli na korzystanie z wynalazku w pełni, a co za tym idzie czerpać duże zyski dla własnego przedsiębiorstwa. Umowa licencyjna do korzystania ze wzoru przemysłowego powinna być przygotowana w prawidłowy sposób. W końcu chcemy udzielić licencji na korzystanie z naszego pomysłu, a przy tym zarabiać odpowiednie pieniądze, które z całą pewnością nam się należą.
Plagiat to nieuprawnione wykorzystanie cudzych materiałów chronionych prawem autorskim. Może to obejmować kopiowanie słów lub grafik. Plagiat jest poważnym wykroczeniem i może skutkować wieloma sankcjami prawnymi. Jest to bardzo poważne zagadnienie, dlatego warto poświęcić mu trochę uwagi przed stworzeniem własnego logo przedsiębiorstwa. Jak dowiedzieć się, czy logo nie jest plagiatem? Jest to bardzo trudne zadanie, ponieważ zarejestrowanych znaków towarowych jest bardzo wiele (chronią logo firmy).
Rodzaj takiego wezwania możemy zarówno otrzymać jak i wysłać. Jeśli prowadzimy firmę i nie mamy zarejestrowanego logo lub nazwy naszej marki, może się okazać, że zostaliśmy zaatakowani przez tzw. trademark trolls. Są to trolle od znaków towarowych, o których napisaliśmy już jeden artykuł. Takie przedsiębiorstwa rejestrują logo innych firm jako swoje, a następnie żądają od nich dużych sum pieniędzy za korzystanie ze znaków towarowych. Więc, jeśli Twoja firma nie zarejestrowała jeszcze swojej marki, może otrzymać wezwanie do zaprzestania naruszania znaku towarowego od innej firmy (która podkradła i zarejestrowała znak Twojej firmy). Drugą możliwością, może być wysłanie innej firmie takiego wezwania. Jeśli posiadamy zarejestrowany znak towarowy, a ktoś bez naszej wiedzy i zgody posługuje się naszą marką, możemy wysłać mu właśnie taki dokument.
Przy prowadzeniu własnej działalności gospodarczej bardzo ważne jest odpowiednie zabezpieczenie swojej marki i własności intelektualnej. Prawo ochronne jest bardzo ważne, aby nikt inny nie mógł posługiwać się np. naszym logotypem firmy. W tym celu, można przygotować odpowiednie dokumenty, po to, aby przygotować zgłoszenie znaku towarowego. Jest to oznaczenie stosowane w celu odróżnienia towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innych przedsiębiorstw. Znak towarowy może być zarejestrowany w odpowiednim Urzędzie Patentowym w celu zapewnienia ochrony prawnej właścicielowi znaku, a pomagają w tym licencjonowani rzecznicy patentowi.
Na świecie jest bardzo wiele znaków towarowych, które są rozpoznawalne przez wiele osób. Prestiż i renoma są niezwykle ważne przy budowaniu marki. Świadectwo rozpoznawalności marki to ogromne pieniądze, ale także duże wymagania względem odbiorców. Zbudowanie tzw. renomy to znak rozpoznawczy dla wielkich marek. Jest to uznanie marki, a także tego, że produkty lub usługi danego przedsiębiorstwa są na naprawdę wysokim poziomie jakościowym. Jednym z pojęć, które odpowiadają za naruszenie i stopniowe niszczenie renomy jest tarnishment. Czym jest i na czym polega?
Wstawienie znaku towarowego klienta na swojej stronie internetowej znacznie wzmacnia naszą wiarygodność. Dodatkowo może być to szansa na znalezienie współpracy z dużymi i znanymi w całym kraju firmami. Rozpoznawalne firmy partnerskie i klienci podnoszą renomę naszej marki i rangę jej umiejętności. Wykorzystanie logo i nazwy przedsiębiorstwa klienta na stronie internetowej to jeden z elementów strategii marketingowej. Trzeba robić to jednak zgodnie z prawem. Pamiętajmy, że osoba trzecia, która używa obcego znaku towarowego, musi robić to w określonych normach prawnych.
Symbol TM jest skrótem od angielskiego trademark, oznaczającego znak towarowy. Symbol ten nie oznacza jednak, że dana marka jest już zarejestrowana w Urzędzie Patentowym. Symbol pojawia się bardzo często w logo i może być pomocny w późniejszym czasie. Czy warto go wykorzystać i co oznacza symbol TM , który jest używany do oznaczania, że produkt lub usługa są sprzedawane pod nazwą handlową innej firmy. Symbol ten jest często wykorzystywany przez firmy, które nie mają możliwości zastrzeżenia własnej nazwy, np. Apple Inc.
Umowa biznesowa to porozumienie pomiędzy dwoma lub więcej stronami w celu prowadzenia wspólnej działalności gospodarczej. Może być ona sporządzona w formie partnerstwa, lub innego rodzaju umowy. Warunki umowy będą określać, za co każda strona jest odpowiedzialna i co otrzyma w zamian. Jest to dowolne oświadczenie pisemne lub ustne. Przedmiot umowy jest zobowiązany do wypełnienia wszystkich obietnic i zachowania poufności. Przedsiębiorcy w ten sposób łączą swoje siły. Większość umów zawieranych pomiędzy firmami mają charakter umów biznesowych. Regulują one relacje biznesowe pomiędzy partnerami, kontrahentami i innymi podmiotami prawnymi.
Polska to kraj w Unii Europejskiej, w którym rocznie rejestrowanych jest najwięcej wzorów przemysłowych. Klasyfikacja lokarneńska jest międzynarodowym systemem stosowanym do klasyfikacji produktów i usług dla celów rejestracji znaków towarowych. Opiera się on na liście 32 klas towarów i 219 podklas, ustanowionej na mocy Porozumienia z Locarno. Celem tego porozumienia jest zapewnienie, że systemy rejestracji znaków towarowych w różnych krajach są podobne, tak aby właściciele znaków towarowych mogli łatwo chronić swoje znaki w wielu krajach. Pomaga to w promowaniu międzynarodowego handlu i wymiany handlowej. System klasyfikacji lokarneńskiej jest prowadzony przez Światową Organizację Własności Intelektualnej (WIPO) i jest regularnie aktualizowany, aby odzwierciedlić zmiany w technologii i trendach konsumenckich.
W polskiej kulturze niesamowicie popularnym powiedzeniem jest „Polak mądry po szkodzie”. Niestety, coś w tym jest. Sytuacja widoczna jest w wielu płaszczyznach życiach, również tych biznesowych. Złe wybory mogą wiązać się z wieloma problemami, również tymi finansowymi. Brak zarejestrowania znaku towarowego w odpowiednim czasie może skutkować wieloma niedogodnościami. Sprawy sądowe nie należą do najtańszych i potrafią ciągnąć się długimi latami. Ochrona swojej marki jest niezwykle ważna podczas prowadzenia własnej strony internetowej i profilów w mediach społecznościowych. Czy wystarczy zastrzec znak towarowy, aby przejąć domenę? Jak bronić się przed złodziejami marek osobistych?
Rozwój technologii w ostatnich latach to niesamowite osiągnięcie naszego społeczeństwa, lecz ponosi też za sobą pewne negatywne aspekty. Nowoczesne technologie pozwalają w bardzo łatwy sposób rozpowszechniać wizerunek osób. Internet pozwala na stworzenie ogromnego pola do popisu w tym zakresie. Ochrona wizerunku w prawie Unii Europejskiej jest bardzo ważna, a UE stara się spojrzeć na to zjawisko w kompleksowy sposób. Nie możemy zapominać również o polskim prawie, ale także warto zerknąć na całe zjawisko w skali globalnej.
Sprzeciw wobec zgłoszenia znaku towarowego jest bardzo ważny. Jeśli uważasz, że ktoś nie powinien otrzymać ochrony na swój znak, zgłoś to do odpowiedniego Urzędu Patentowego. Pamiętaj o tym, że powinieneś ten fakt udowodnić. Jeśli wygrasz, Urząd odmówi ochronnego prawa na znak towarowy danej firmie. Sprawdź, jak przebiega proces składania wniosku przeciwko zgłoszenia znaku towarowego.
A więc, kim są trademark trolls? Są to trolle od znaków towarowych. Są to firmy, które specjalizują się w zastrzeganiu znaków towarowych. Nie są to jednak usługi świadczone nowym firmom na rynku. Takie firmy wykorzystują niezastrzeżone znaki towarowe firm. Robią to na masową skalę, a następnie żądają abonamentu za możliwość korzystania z znaku towarowego lub oferują zrzeczenie się praw za ogromną stawkę.
Instalując każde oprogramowanie, niezależnie od tego, czy jest to program antywirusowy, biurowy lub gra, przychodzi nam do zapoznania się z obszernym artykułem – to właśnie jest umowa licencyjna użytkownika końcowego. Co zawiera niniejsza umowa i czy trzeba wyrazić zgodę na wszystkie treści w niej zawarte?
Wiele osób nie potrafi prawidłowo wskazać, czym różni się znaczek TM od symbolu R w kółku. Niektórzy nawet stosują to oznaczenie zamiennie, co może wprowadzić w błąd. TM to skrót od angielskiego słowa trademark – znak towarowy. Krótko mówiąc, TM jest oznaczeniem, które sygnalizuje komercyjne używanie na rynku. Najczęściej jest to nazwa firmy i jej logotyp. Znak ten nie oznacza jednak, że taka nazwa marki, czy jej logo zostało zarejestrowane w Urzędzie Patentowym. W odróżnieniu od symbolu ®, które jest jasnym znakiem, że taki symbol został zarejestrowany i właściciel ma do niego pełne prawo.
Symbole znaków towarowych, które są unikalne, nie mogą być zastępowane przez inne symbole.
Właściciel znaku towarowego może wyrazić zgodę na używanie jego symbolu do oznaczenia produktów lub usług.
Bez wątpienia zjawisko to jest bardzo niebezpiecznie. Nie tylko dla osób zajmujących się nielegalną działalnością, ale także dla całego Państwa. Szara strefa w obrocie paliwami to również zjawisko, które może powodować ogromne straty dla systemu finansowego w Państwie. Proces ten może być coraz powszechniejszy z powodu wysokich cen za paliwa. Wysokie podatki nie sprzyjają legalnym działalnościom przy niskich wynagrodzeniach milionów Polaków. Czym jest szara strefa i jak działają w niej firmy zajmujące się dystrybucją paliw?
Wiele osób zastanawia się ile wynosi koszt rejestracji ich stowarzyszenia w Krajowym Rejestrze Sądowym. Niestety nie da się odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie, dlatego że zależy to od kilku czynników.
Tak, jest to możliwe. Pozwanie spółki w likwidacji jest zgodne z prawem i może być skuteczne. Musimy jednak pamiętać, żeby nie mylić likwidacji spółki z ogłoszeniem jej upadłości. Bowiem w przypadku ogłoszenia upadłości spółki nie możemy prowadzić przeciwko niej postępowań zarówno sądowych, jak i egzekucyjnych. Aby móc pozwać spółkę w likwidacji, należy udowodnić, że spółka powinna ponieść odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez jej działania lub zaniechania. W takim przypadku pozywający musi udowodnić, że spółka posiada jeszcze aktywa i środki finansowe na pokrycie ewentualnych roszczeń. Spółka bowiem może wejść w stan likwidacji z powodu upadłości, niewypłacalności lub podjęcia przez wspólników uchwały o rozwiązaniu spółki. Podczas tego procesu majątek spółki jest zbierany i rozdzielany pomiędzy wierzycieli lub akcjonariuszy zgodnie z priorytetem roszczeń.
Pracownicy bardzo często całościowo podchodzą do swoich klientów w firmie. Bezpośredni kontakt z klientem i świetnie wykonywana praca może powodować bliskie relacje biznesowe. W tym momencie powstaje ryzyko, że pracownik będzie chciał przejść „na swoje” i zabrać ze sobą klienta. Przejęcie klienta byłego pracodawcy nie jest ogłaszane głośno, a wszystko dzieje się po cichu i za zamkniętymi drzwiami. Jak sobie radzić, gdy były pracownik przejmuje klientów? Jaka jest odpowiedzialność pracownika i możliwości dochodzenia roszczeń przez pracodawcę? Jest kilka możliwości, o których warto pamiętać już podczas podpisywania umowy z pracownikiem.
Biznes w dzisiejszych czasach to nie lada wyzwanie. Większość nowoczesnych firm stara się nadążyć za nowymi technologiami, aby zdobyć zaufanie klientów. Wiele projektów informatycznych wymaga niezbędnych specjalistów IT. Prowadzenie projektów informatycznych to bardzo trudne zadanie dla osób spoza branży. Czasem warto wykorzystać praktyczne umiejętności i wiedzę innych specjalistów do prowadzenia i udoskonalenia projektów IT. Nawet jeśli firma posiada własny dział IT może być on niewłaściwy dla wąskich i specjalistycznych działań. W tym momencie, warto wybrać umowę body leasingu. Co to jest umowa na body leasing? Czy warto z niej skorzystać?
Współpraca to wspólne działanie dwóch osób. Korzystając z Social Media często widzimy profile, które są obserwowane przez bardzo dużą ilość osób – to właśnie są profile influencerów. Firmy, które chcą sprzedać swój produkt lub zwiększyć rozpoznawalność często podejmują współpracę z influencerami. Co jednak oznacza współpraca w mediach społecznościowych i jak wygląda?
Wiele osób wciąż zastanawia się co oznacza ® przy firmowym logo. Jest to charakterystyczny symbol, który przedstawia literę „R” w kółku. Najczęściej możemy zobaczyć go obok firmowego logo. Takie oznaczenie sygnalizuje nam, że logo zostało zarejestrowane w Urzędzie Patentowym. Zarejestrowanie znaku towarowego często trwa kilka miesięcy, więc jeżeli zastanawiasz się nad tym zastanawiasz, to nie warto czekać. Jeśli chcesz zadbać o dobry interes swojego biznesu, powinieneś zrobić to jak najszybciej. Wiele osób posługuje się symbolem ® bez świadomości jego prawdziwego znaczenia. Zdarzają się przypadki, że osoby dodają go do swojego logo w celach ozdobnych. Nie jest to wskazane, ponieważ niepoprawne użycie symbolu ® może skutkować nieprzyjemnymi konsekwencjami. Dobrze wszystkim znane „R” w kółku oznacza skrót od angielskiego słowa registered, czyli zarejestrowane. Umieszczając ten symbol obok swojego logo, dajemy znać swoim klientom, że nasza marka została zarejestrowana w Urzędzie Patentowym. W zależności od miejsca rejestracji logo, ochrona rejestracji może dotyczyć terytorium jednego lub kilku państw.
Plagiat to czynność polegająca na kopiowaniu cudzej pracy bez wyrażenia uznania. Inspiracja to sytuacja, w której pod wpływem czyjejś pracy tworzymy własną. Opracowanie to wykorzystanie czyjegoś pomysłu i rozwinięcie go. Brzmi bardzo prosto, lecz jak prawnie rozróżnić plagiat, inspirację i opracowanie? Różnice i podobieństwa w tym przypadku to bardzo krucha linia i punkt sporny dla wielu twórców. Może się ona wiązać z ogromnymi stratami finansowymi, a twórca może zgłosić sprawę o naruszenie praw autorskich.
Nie wiele osób wie, że każda instytucja ma obowiązek do raportowania podejrzanych transakcji. Transakcje podejrzane muszą być raportowane do GIIF (Generalny Inspektor Informacji Finansowej). Bezpieczeństwo finansowe jest bardzo ważne, a coraz więcej przestępstw przenosi się do wirtualnej rzeczywistości i trudno jest ustalić i odnaleźć ich sprawców. W tym celu powstała procedura przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu AML.
Rozpoczęcie działalności w branży paliwowej nie należy do najłatwiejszych. Na samym początku należy posiadać odpowiedni kapitał (dysponować środkami finansowymi), dzięki którym będzie możliwe otrzymanie koncesji na obrót paliwami ciekłymi. Taki wniosek składa się do Urzędu Regulacji Energetycznych, a Prezes URE wydaje pozytywną lub negatywną decyzję. Sam proces nie należy do najłatwiejszych, dlatego warto zgłosić się do doświadczonych specjalistów, którzy pomogą w przygotowaniu dokumentacji i będą reprezentować firmę. Jakie są wymogi uzyskania koncesji OPC? Jak długo trzeba czekać na odpowiedź URE?
W ostatnich latach, Polacy otrzymali całkiem duże możliwości korzystania z legalnych źródeł danych. Wiele platform streamingowych, muzycznych i telewizyjnych pojawiło się na stałe w Polsce. Za niewielkie pieniądze można mieć dostęp do takich platform jak Spotify, Netflix czy ViaPlay. Z badań Unii Europejskiej wynika, że coraz mniej osób pobiera w sposób nielegalny wytwory twórczości artystów. Nie można jednak sądzić, że odeszło do lamusa, ponieważ nadal można znaleźć objawy piractwa komputerowego w Polsce. Jak je zwalczać?
Firma niezarejestrowana to firma, która nie została zarejestrowana przez żaden Sąd czy Urząd. Oznacza to, że nie ma ona w zasadzie żadnego statusu prawnego. W większości krajów firmy niezarejestrowane nie mogą prowadzić działalności. Inaczej jest jednak w Polsce! Co to jest nierejestrowana działalność gospodarcza? Do kiedy można ją prowadzić, a kiedy wymagana jest rejestracja działalności i wypełnienie wniosku CEIDG?
Własność intelektualna to rodzaj własności, której przedmiot obejmuje niematerialne wytwory ludzkiego umysłu, takie jak wynalazki, projekty i dzieła artystyczne. Zazwyczaj uważa się, że każda oryginalna twórczość, która ma wartość handlową jest własnością intelektualną. Czym jest i dlaczego warto ją chronić? Ochrona naszej pracy twórczej może przynieść nam spore korzyści finansowe. Ochrona własności intelektualnej pozwala nam również zabezpieczyć się w sytuacji, gdy ktoś będzie chciał naruszyć nasze prawa autorskie.
Prawo ochronne jest niesamowicie ważne podczas tworzenia nowych wynalazków, sztuki, a także wzorów przemysłowych. O czym warto wiedzieć przy rejestracji? Wzór przemysłowy podlega prawie z rejestracji i chroni zewnętrzny wygląd danego produktu. Rejestracja wzoru w Urzędzie Patentowym jest bardzo ważna, aby posiadać pełne prawa do nowego i oryginalnego rozwiązania technologicznego.
W Polsce, każda firma, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami ciekłymi, powinna posiadać koncesję. Jedynym wyjątkiem jest obrót gazem płynnym, gdy roczna wartość obrotu nie przekracza 10 000 euro. Przed zakończeniem okresu obowiązywania koncesji, wymagane jest złożenie kolejnego wniosku, ponieważ nie przedłuża się ona automatycznie. Jedynymi nabywcami, którzy nie potrzebują tego dokumentu, są osoby kupujące paliwo na własny użytek. Proces jego uzyskania jest bardzo skomplikowany, lecz koszty sprowadzają się jedynie do 616 zł opłaty skarbowej. Działalność gospodarcza, która powinna, a nie posiada koncesji, podlega grzywnie do 5 000 000 zł lub karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5.
Znak towarowy jest oznaczeniem, dzięki któremu możliwe jest identyfikowanie produktów lub usług z konkretnym przedsiębiorstwem. Musi być ono dostępne w rejestrze znaków towarowych. Wśród wielu możliwości, najczęstszymi oznaczeniami są: nazwa firmy, logo firmy lub grafika kojarzona z firmą. Na stronie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej można znaleźć znaki zarejestrowane w Polsce, zaś pozostałe znaki odnaleźć można w bazie znaków Unii Europejskiej oraz w bazie znaków międzynarodowych. Odrzucenie wniosku o rejestrację znaku towarowego często jest spowodowane tym, że identyczny lub podobny znak jest już w bazie danych. Analogicznie sprawa wygląda z nazwą firmy – ją też można zweryfikować na stronie internetowej UP RP, korzystając ze specjalnej wyszukiwarki.
W przypadku rejestracji wynalazków i wzorów użytkowych, jednorazowa opłata zgłoszeniowa to 550 zł. Więcej niż dwa wynalazki oznaczają koszt o połowę wyższy. Dodatkowe koszty pojawiają się wtedy, gdy zgłoszenie ma ponad 20 stron – każda kolejna kosztuje 25 złotych. Nieco tańsze jest zgłoszenie wzoru przemysłowego (300 zł) czy topografii układu scalonego (250 zł). Dla wynalazku ochrona ważna jest przez 20, a dla wzoru użytkowego 10 lat. Opłata za pierwsze 3 lata ochrony wynosi 480 zł (wynalazki) lub 250 zł (wzory użytkowe). Ochrona na wzór przemysłowy trwa 25 lat. Koszt pierwszych pięciu wynosi 150 zł. Na topografię układu scalonego 10 lat, a opłata za pięć pierwszych to 550 zł. Przy zgłoszeniu do UP, płaci się 450 zł za jedną klasę towarową. Za kolejne należy dopłacić po 120 zł. Zgłoszenie oznaczenia geograficznego kosztuje 300 zł. Ochrona znaku towarowego trwa 10 lat.
By zarejestrować znak towarowy, należy złożyć odpowiedni wniosek w Urzędzie Patentowym. Przy zgłoszeniu znaku towarowego konieczne jest uiszczenie jednorazowej opłaty w wysokości 450 zł za jedną klasę towarową. Przy każdej następnej należy dopłacić 120 zł. W okresie do dwóch miesięcy zgłoszenie zostaje ujawnione w bazie dla znaków towarowych, a następnie opublikowane w Biuletynie Urzędu Patentowego. Po publikacji jest czas na zgłoszenie przez osoby trzecie ewentualnych zastrzeżeń odnośnie znaku – okres ten wynosi 3 miesiące. Ostatnim etapem procesu jest udzielenie decyzji o przyznaniu lub odmowie udzielenia prawa ochronnego. Każda decyzja zostaje opublikowana w Wiadomościach Urzędu Patentowego. Ochrona znaku towarowego nie jest bezterminowa – trwa 10 lat od momentu zgłoszenia.
Najczęstszym rozwiązaniem przy zgłoszeniu patentowym jest skorzystanie ze wsparcia profesjonalnej kancelarii patentowej. Eksperci z dziedziny prawa własności przemysłowej pomogą sprawdzić, czy konkretne dobro intelektualne ma szanse na zarejestrowanie. W ten sposób unika się kosztownych i czasochłonnych działań, które z góry byłyby skazane na porażkę. Można też skorzystać z zamieszczonej na stronie Urzędu Patentowego wyszukiwarki. W przypadku wynalazków i wzorów użytkowych płaci się jednorazowo 550 zł, przy zgłoszeniu znaku towarowego 450 zł za jedną klasę towarową. Zgłoszenie wzoru przemysłowego to koszt 300 zł, topografii układu scalonego – 250 zł, a oznaczenia geograficznego – 300 zł. Ochrona znaku towarowego nie jest bezterminowa – trwa 10 lat od momentu zgłoszenia.
Likwidacja spółki odbywa się, gdy panuje w niej sytuacja trudna do rozwiązania. Pozwala to na wycofanie zainwestowanych środków. Drugim powodem likwidacji spółek jest brak zasadności ich istnienia. Proces likwidacji zaczyna się od tzw. otwarcia likwidacji. Wyznacza się wtedy likwidatorów. Fakt ten zgłasza się w sądzie rejestrowym. Konieczne jest przygotowanie bilansu otwarcia likwidacji. Otwarcie zostaje ujawnione w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, co pozwala wierzycielom na zgłaszanie wierzytelności w ciągu 3 miesięcy od ujawnienia. Likwidatorzy muszą uregulować wszelkie sprawy finansowe, przygotować sprawozdanie likwidacyjne, a następnie zatwierdzić je bezwzględną większością głosów. Następnie składa się w sądzie rejestrowym wniosek o wykreślenie z rejestru przedsiębiorców oraz ww. sprawozdania. Sąd ostatecznie wydaje postanowienie o wykreśleniu z KRS.
Po zarejestrowaniu nazwy czy logo firmy, uzyskuje się wyłączne prawo do posługiwania się tym znakiem. To potężne narzędzie w walce z nieuczciwą konkurencją – jeśli ktoś naruszy prawa do chronionego znaku, poniesie prawne konsekwencje. Zastrzeżona marka oznacza większy prestiż przedsiębiorstwa, budzi zaufanie i pomaga budować wizerunek. Znak towarowy należy zgłosić do Urzędu Patentowego, po uprzednim sprawdzeniu, czy nie narusza on praw osób trzecich. Złożenie takiego wniosku wiąże się z koniecznością uiszczenia jednorazowej opłaty zgłoszeniowej (450 zł w przypadku jednej klasy towarowej). Jeśli procedura zakończy się powodzeniem, otrzymuje się prawo do wyłączności. Konieczne będzie też zapłacenie, za trwający 10 lat okres ochronny (400 zł za każdą klasę towarową).
Rzecznik patentowy to osoba, do której warto się zwrócić, jeśli chce się zarejestrować wynalazek czy znak towarowy. Posiada on wiedzę w specyficznej i wąskiej dziedzinie, jaką jest prawo własności intelektualnej. Pomaga ustalić, czy dane dobro intelektualne ma szansę na zarejestrowanie, przygotowuje wszystkie niezbędne do zgłoszenia dokumenty, a także pomaga je odpowiednio wypełnić. Rzecznik patentowy zostaje pełnomocnikiem i reprezentuje nas przed Urzędem Patentowym. Kancelarie patentowe oferują także wsparcie długofalowe po uzyskaniu prawa do ochrony znaku towarowego czy wynalazku – pilnują kwestii związanych z przedłużeniem terminu ochrony oraz monitorują, czy nikt nie narusza prawa do wyłączności.